Parashat Tazria-Metzora

Chapter 12;v3

וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתֽוֹ

And in the eighth day the flesh of his foreskin shall be circumcised.

In the Midrash Rabbah (Ki Tetzei), the question is asked: “Why is the baby circumcised on the eighth day?” The answer given is that after eight days, the infant will be strong enough to withstand the stress of the Brit. Yet, the source for the idea that it requires eight days is not clarified.

It is possible to say that the intention here relates to what is written in the Torah portion of Bereshit that at the time of the Creation, all the creations were feeble and weak until the Sabbath came and strengthened all of them. Likewise, here, after the child has been born, and eight days have passed, among them the Sabbath, his strength becomes improved. According to this point of view, the reason for the eight day waiting period is mainly because they must include within them a Sabbath.

במ”ר ריש פרשה תצא: ולמה התינוק נמול לשמונה? כדי שיתחזקו כחותיו, ע”כ, ולא נתבאר מקור לזה שלחיזוק הכחות דרוש שמונה ימים. ואפשר לומר הכוונה בזה עפ”י מה שאמרו במ”ר פ’ בראשית כי בשעת בריאת העולם היו כל הברואים חלושים ורפיים עד שבאה שבת ונתחזקו כולם, כי ברכת יום השבת שלטה עליהם, ולכן כאן אחרי שיעברו שמונה ימים שבהם יום השבת יתחזקו כחותיו, ולפי זה טעם השמונה ימים עיקרם מפני שהם כוללים בתוכם את יום השבת, ואעפ”י שאפשר שיבא יום השבת במשך פחות משמונה ימים, כגון שנולד באמצע השבוע, אך חק כולל הוא לכל הנולדים.